Presser både pædagogisk kvalitet og arbejdsmiljø: Flere ledere har stuer helt uden pædagoger

Et flertal af landets kommuner har dagtilbud med stuer helt uden pædagoger.
Og antallet af institutioner med stuer helt uden pædagoger ser ud til at stige:
- I BUPL’s seneste vilkårsundersøgelse fra 2025 fortæller 11 procent af landets daginstitutionsledere, at de har en eller flere stuer helt uden faste pædagoger.
- I BUPL’s vilkårsundersøgelse fra 2022 gjaldt det 7 procent af lederne.
Udviklingen har en lang række negative konsekvenser, fortæller dagtilbudslederne i undersøgelsen.
’Kvaliteten falder hurtigt, og jeg er nødt til at være til stede for at opretholde vores struktur og pædagogiske tiltag,’ skriver en af dem.
Flertal af kommuner har stuer uden pædagoger: Bør vække bekymring
Ledernes tilbagemeldinger bør give panderynker i kommunerne, mener formand for Lederforeningen i BUPL Kristine Schroll.
”Det er enormt bekymrende, at lederne melder så negativt tilbage i forhold til eksempelvis arbejdet med børn i udsatte positioner. Det er afgørende pædagogiske kerneindsatser, som ifølge lederne bliver svære overhovedet at gennemføre,” siger hun.
Konsekvenserne er særligt bekymrende, fordi der i et flertal af landets kommuner er dagtilbud med stuer helt uden faste pædagoger (se danmarkskort nederst).
Kristine Schroll opfordrer kommunerne til at sikre den nødvendige kompetenceudvikling til både pædagoger, ufaglærte og pædagogiske assistenter for, at man på kort sigt kan sikre den bedst mulige kvalitet.
”På den lange bane er det vigtigt at fastholde det politiske fokus på at uddanne flere pædagoger via merit. Men det tager tid. Vi kan ikke bare trylle flere pædagoger op af jorden her og nu,” siger hun.
Særlig opfordring til kommuner med pædagogmangel
Kristine Schroll ser også store forskelle på, hvor meget, kommunerne gør for at skaffe pædagoger nok. Og hun har en særlig opfordring til kommuner, der har svært ved at tiltrække pædagoger:
”Vi ved, at pædagoger søger hen, hvor der er andre pædagoger, og hvor der er fokus på netop den faglige kvalitet. Så hvis man som kommune har stuer uden pædagoger – eller mange stuer med kun én pædagog – er det afgørende, at man her og nu sikrer, at pædagogerne rent faktisk har mulighed for at bruge deres faglighed på børnene og ikke bare på at oplære nye, ufaglærte kolleger,” siger formanden for Lederforeningen i BUPL.
Advarsel: Pas på denne utilsigtede konsekvens
De konsekvenser, lederne nævner, er ikke overraskende. Men de er alvorlige, understreger Kristine Schroll.
Og når lederne kaster enorme kræfter ind i at få praksis til at køre, kan det have en utilsigtet konsekvens, advarer hun:
”Lederne har ikke mulighed for at sikre den pædagogiske kvalitet, medmindre, de kaster sig selv ind i alle opgaver. Men hvis man er nødt til at gå så meget ind i hver enkelt pædagogisk opgave, bliver det ekstremt svært at bevare det helikopterperspektiv, som kræves for at lave god pædagogfaglig ledelse og sikre god pædagogisk udvikling i alle institutionens stuer,” siger Kristine Schroll.
Råd til ledere: Værn om strukturer, der sikrer kvalitet
Det store arbejdspres, lederne lægger på sig selv i forsøget på at opretholde den pædagogiske kvalitet, bekymrer også Kristine Schroll.
Hun opfordrer lederne til at værne om de strukturer, der kan opretholde den bedst mulige kvalitet på trods af pædagogmanglen:
”Det er eksempelvis klare strukturer for, hvordan man i institutionen klæder unge ufaglærte bedst muligt på til at varetage opgaverne med børnene. Og så er det vigtigt, at lederne selv er med til at observere og give vejledning. Men det er som sagt en svær balancegang, for lederen er nødt til at kunne fastholde et helikopterperspektiv og et overblik,” siger hun.
Læs også børneforsker Grethe Kragh Müllers 3 gode råd til ledere, der er presset af pædagogmangel.